Reputatiemanagement en crisiscommunicatie - incompany

7PE

Reputatiemanagement en crisiscommunicatie

Woningcorporaties lopen specifieke risico’s op incidenten. Bestuurders en commissarissen zijn daarin  bijzonder kwetsbaar. U zit meestal niet direct ‘aan de knoppen’, maar u bent wel verantwoordelijk en mogelijk ook aansprakelijk. Naast het imago van de organisatie, gaan ook uw persoonlijke imago en reputatie ineens een rol spelen. Daar kunnen u en uw organisatie maar beter op voorbereid zijn. 

Reputatiemanagement verandert van gezicht. Woningcorporaties ervaren minder behoefte om onderscheidend van elkaar te zijn, maar hebben meer baat bij erkenning, waardering en legitimiteit. Hoe stuurt u in dat licht op de reputatie van de organisatie? En hoe stuurt u op uw eigen profiel en op de reputatie van de bestuurder en commissaris als ‘mens’? Voorbereiding is belangrijk. Als een incident zich eenmaal aandient, is het eigenlijk al te laat om actie te ondernemen. In rustiger vaarwater kunt u nog afspraken maken en kunt u voorbereiden hoe zo te handelen dat alle betrokken reputaties in tact blijven.

Is een organisatie, bestuurder of commissaris eenmaal in opspraak, dan heeft dat grote gevolgen. De organisatie leidt reputatieschade en de toekomstige employabiliteit van de betrokken bestuurder(s) of commissaris(sen) is onzeker geworden. Een crisis vraagt dan ook om passende reacties en interventies. 

Voor

Bestuurders en RvC-leden

Inhoud

  • Hoe organiseert u meer herkenbaarheid, profiel en zichtbaarheid?
  • Hoe werkt u aan erkenning, waardering en legitimiteit?
  • Hoe creëert u binnen bestuur en RvC én binnen de organisatie voldoende bewustzijn voor de verschillende imagodomeinen?
  • Hoe richt u een organisatie zo in, dat u de kans op het uitbreken van een crisis minimaliseert?
    Hoe bereidt u een organisatie en u zelf zo voor, dat een eventuele crisis soepel en zo schadeloos mogelijk kan worden afgewikkeld?
  • Wat spreekt u af over besluitvorming en woordvoering?   

Resultaat

Na dit college weet u:

  • de elementaire werking van reputatie en imago.
  • hoe u als persoon en als organisatie stuurt op de ontwikkeling van een geloofwaardige (digitale) persoonlijkheid.
  • hoe u de sturing op reputatie in balans brengt met de sturing van de organisatie.
  • de thema’s waarop een woningcorporatie vooral risico loopt, en hoe die risico’s te managen.
  • welke dynamiek een crisis kent en hoe te interveniëren als crisis dreigt.
  • hoe om te gaan met inhoud en beeldvorming bij crisis.
  • hoe u de aanpak van een crisis en de communicatie organiseert en hoe u omgaat met woordvoering van organisatie, bestuurder en RvC. 

Docent

Erik-Jan Hopstaken

7PE

PE punten

7 PE-punten 

Aanmelden

Bent u als bestuurder en/of RvC geïnteresseerd in het incompany college 'Reputatiemanagement en crisiscommunicatie', vul dan hier uw gegevens in.

Annuleren

Zie Algemene leveringsvoorwaarden en klachtenprocedure CorporatieCollege.nl

Organisatie & inlichtingen

Nestas communicatie, Esther Rijken
Telefoon: (036) 530 77 00
E-mail: e.rijken@nestas.nl

 

Een label van

Een initiatief van Corporatie College en Nestas communicatie

CEDEO erkend

Cedeo geregistreerd
Cedeo geregistreerd

Nestas communicatie

Bezoekadres:
Veluwezoom 32
1327 AH Almere

T.  036 530 77 00
E.  info@corporatiecollege.nl

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van ons actuele cursusaanbod? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.

AANMELDEN NIEUWSBRIEF
NAAR
BOVEN

Veluwezoom 32   -   1327 AH Almere   -   T. 036 530 77 00   -   E. info@corporatiecollege.nl

Leveringsvoorwaarden en klachtenprocedure    -   Privacyverklaring   

Copyright Nestas communicatie © 2018   -   Powered by Idas B.V. Internet & ICT   -   Sitemap   -   Inloggen